ماساژ از راه های مختلفی چون افزایش جریان خون در مفاصل، در درمان کشیدگی، خشکی و گرفتگی عضلا ت نقش به سزایی دارد. بررسی ها نشان می دهد که ماساژ بدن به صورت مداوم سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده، باعث تولید گلبول سفید می شود. ماساژ باعث آرامش فرد و افزایش انرژی ذهنی او می شود.همچنین باعث می شود تا شما در کار خود فعال تر و موثر تر عمل کنید.
ماساژ( یا مالش) شیوه ای است که روی مجراهای اصلی و فرعی انرژی حیاتی و رگ های خون انسان و نقاط مناسب بدن برای طب سوزنی و محل های معین انجام می شود و با انجام آن از ابتلا به بیماری ها جلوگیری و به سالم سازی بدن کمک می شود.

نکته های مهم اساسی ماساژ و مالش راهی برای سالم سازی بدن

ماساژ بر اساس نظریه طب سنتی چین و براساس اصول تشخیص مرض و معالجه آن با تحلیل همه جانبه بیماری و حال مزاجی بیمار انجام می شود. درماساژ دادن از داروهای خوراکی بهره گرفته نمی شود و تأثیرات منفی آن بسیار کم است و برای بسیاری بیماری ها ، تأثیرگذاری نسبتا خوبب دارد و روشی ساده و آسان است. با این حال دامنه کاربرد آن بسیار گسترده است. اینگونه روش معالجه برای بیماری های معمولی از قبیل : بیماری مهره های گردن ، آسیب دیدگی حاد عضلات کمر( بر اثر کار جسمی زیاد) ، شکاف در مهره های بدن ، صدمه به عضلات ورباط ها و مفاصل دست ها و پاها و غیره مؤثر است.

حرکات دستی ماساژ طبق استاندارد معین و با رعایت اصول فنی و خواستهای اساسی مانند بادوام ، با قوت ، متعادل ، ملایم و اثرگذار عملی می شود. ماساژ تنها به حرکات دست محدود نمی شود بلکه با پا و قسمت بالای بازو دست و یا با توسل به وسایل مخصوص ماساژ انجام می شود. گاهی نیزمی توان از مرهم های ویژه برای ماساژ دادن استفاده کرد. برای نمونه مرهم مالش، خامه مالش ، روغن گرفته شده از گیاهی به نام " دونگ چینگ "، روغن کافیشه ، روغن کنجد و موادی مانند پودر و یا سایر مایع های روغن کاری. شیوه های ماساژ دادن فراوان است. شیوه های معمولی عبارت است از: فشار دادن ، مالیدن، فشردن با یک انگشت ، حرکت دادن ، کوفتن ، با دست کشیدن وغیره. برخی اوقات ماساژ برای پیشگیری و درمان بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای نمونه : ماساژ کودکان ، ماساژ برای معالجه شکسته بندی استخوان ، ماساژ با " چی گون " ( روش سنتی تمرین تنفسی عمیق در چین) وغیره ؛ ماساژ گاهی برای سالم سازی بدن شخصی انجام می شود و هر کسی قادر به انجام آن است: مثلا ماساژ بهداشت چشمان ، بهداشت دست ها و پاها ، برای سالم سازی معده ، برای آرامش بخشیدن به اعصاب وغیره

تأثیرات ماساژ و مالش راهی برای سالم سازی بدن

تأثیرات ماساژ و مالش عبارت است از :

اول – کارکرد های امعا و احشاء شامل قلب ، جگر ، طحال ، ریه ، معده ، کیسه صفرا ، روده و مثانه را تعدیل و تنظیم می کند. طب سنتی چین تغییرات پاتولژی بدن انسان به از کار افتادگی کارکرد امعا و احشاء را خلاصه می کند. ماساژ و مالش با کاربرد مهارت و تکنیک کارکرد از کار افتاده شده امعا و احشاء را مجددا به تعادل جدید می گراید و بدین ترتیب به هدف درمان بیماری و حفظ الصحه و سالم سازی می رسد. ( نقشه : مهارت و تکنیک ماساژ و مالش )



دوم -- باز کردن مجراهای اصلی و فرعی انرژی حیاتی و خون انسان و انرژی حیاتی . ارژی حیاتی ماده اصلی برای نگهداری حیات محسوب می شود ، مجراهای اصلی و فرعی انرژی حیاتی و خون انسان مجراهای بدن انسان برای گردش انرژی حیاتی ، انتقال و ارتباط بحساب می آید. بمحض آنکه نصف النهار و انرژی حیاتی غیر عادی شود ، تأثیرات نا سالم در محیط که باعث بیماری شود ، از خارج وارد امعا و احشاء بدن انسان می شود و باعث ابتلا به بیماری می شود ؛ در مقابل امعا و احشاء بدن انسان مریض می شود و هم می تواند از طریق نصف النهار در مظهر بدن منعکش شود. ماساژ و مالش از طریق تحریک تکنیک دستی می تواند به بوجود آمدن کارکرد نصف النهار و انرژی حیاتی و گردش آنها مساعدت کند و بدین ترتیب باعث همآهنگی مکانیسم امعا و احشاء می شود و از تأثیرات نا سالم جلوگیری می شود و بیماری های دارونی مورد معالجه قرار می گیرد.

سوم – تعدیل و تنظیم استخون بندی و عضلات و مفاصل. مهارت و تکنیک ماساژ و مالش برای پوست ، عضلات و مجرای خون انجام می شود ، می تواند نقش تعدیل و تنظیم پوست ، رگ های پوستی و رخنه بین عضلات زیر پوست را ایفا کند و می تواند حرکت بطی خون را از بین برده و گردش خون را سریع گردانیند. مهارت و تکنیک ماساژ و مالش میتواند مستقیما در رفتگی عضلات و استخوان را اصلاح کند. از این جهت ، چه بیماری های ناشی از ضرر رسانی باد ، سرما ، گرما و رطوبت و چه ناخوشی یا بهم خوردگی مزاج و زخم در اثر زمین خوردن و کوفتگی ورگ برگ شدگی می توان با ماساژ و مالش درمان کرد.

نحوه ی انجام ماساژ توسط خود فرد :


۱- هر روز صبح و بعد از ظهر خود را ماساژ دهید:
از مشت هایتان استفاده کنید و آنها را به آرامی به بدن خود بکوبید. از پاها و بازوها شروع کنید و از قسمت فوقانی دست و پا روبه پایین حرکت کنید، سپس به سمت بدن خود بروید و از بالا رو به پایین بامشت های آرام ادامه دهید. مشت و مال بدن باعث قوی تر شدن بدن می شود و خون را به جریان انداخته، حس گرهای عصبی را آرام می کند.
با این عمل در صبح، بدن شما بیدار شده، آماده فعالیت روزانه می شود، اما با مشت و مال در شب قبل از خواب، ذهنتان آرام شده استرس و فشارکاری از بدنتان خارج می شود.
۲- بعد از هر غذا شکم خود را بمالید:
بیشتر ما این کار را به خصوص بعد از یک غذای مفصل به طور غریزی انجام می دهیم، یک یا هر دو کف دست را به روی شکم گذاشته و در جهت عقربه ساعت مالش دهید. این دقیقا همان جهتی است که غذا به طور طبیعی در روده حرکت می کند. انجام این ماساژ چرخشی می تواند به هضم غذا کمک کند.
۳- قبل و بعد از ورزش خود را ماساژ دهید:
ماساژ بدن قبل از ورزش های کششی یا استقامتی جریان خون را به سمت مفاصل هدایت می کند و ماساژ بعد از ورزش به دفع سموم بدن و بهبود ماهیچه ها کمک می کند. قبل از ورزش با مشت بدن را مالش دهید تا گردش خون به سمت پاها و بازوها هدایت شود. بعد از ورزش مفاصل را با کف دست یا با مشت آرام در جهت قلب ماساژ دهید.
۴- دست هایتان را هر روز با کرم مرطوب کننده ماساژ دهید:
انگشتان دست را در هم قلا ب کنید وپاشنه دست ها را دایره وار به هم بمالید . سپس همان طور که دست هایتان در هم قلا ب است، با یک شست، زیر شست دیگر را دایره وار ماساژ داده و به سمت مرکز دست بروید. این حرکت را با دست دیگرادامه دهید. بعد انگشت ها را رها کرده وبا شست و انگشت اشاره یک دست، کف دست، مچ و انگشتان دست دیگر را ماساژ دهید.
۵- هروقت در پاها احساس خشکی و گرفتگی کردید، از توپ تنیس استفاده کنید:
اگر پاهایتان خشک، سخت و دردناک شده است، یک دست خود را به دیوار گرفته وپای مخالف را بر روی توپ تنیس قرار دهید، به تدریج وزن بیشتری را بر روی پای خود بیندازید واجازه دهید توپ به گودی پایتان فشار وارد کند به آرامی پای خود را حرکت دهید تا توپ پاشنه، گودی و پا وانگشتان پایتان را مالش دهد. اگر توپ تنیس برای پایتان بزرگ است، از توپ گلف استفاده کنید.
همچنین می توانید به پشت بر روی توپ دراز بکشید و اجازه دهید توپ بین دو کتفتان را که یکی از نقاط دور از دسترس هستند، ماساژ دهید تا پشتتان آرام شود.
۶- در یک قوطی دو توپ گلف گذاشته و آن را در زیر میز کارتان قرار دهید هر زمان که احساس خستگی کردید، کفش هایتان را در آورده پاها را بر روی توپ ها قرار دهید.
۷- بعد از استفاده از کفش های پاشنه دار حتما بر روی زمین نشسته و به ماهیچه های ساق پایتان استراحت دهید. زانوها را خم کرده و کف پاها را بر روی زمین قرار دهید. یک مچ را گرفته و شست دست را بر روی تاندون یک پا به مدت ۵ دقیقه فشار دهید. بعد ۲ سانتی متر بالا ی ماهیچه پایتان رفته ودوباره این کار را تکرار کنید. این عمل را آنقدر ادامه دهید تا به زانو برسید بر روی پای دیگر هم این عمل را تکرار کنید.
۸- از دستانتان برای ماساژ گردن استفاده کنید.
هنگام کار با رایانه هر یک ساعت استراحتی به خود بدهید و انگشتان دستتان را پشت گردن برده و با پاشنه دست بر روی قسمت های مختلف گردن فشار ملایمی وارد کنید و در این حال به آرامی پاشنه دست را بر روی گردن به حالت دورانی حرکت دهید.
سپس انگشتان دست راست را بر روی ماهیچه های سمت چپ گردن در زیر جمجمه گذاشته و فشار دهید. سر را به چپ خم کنید و رو به پایین مالش دهید تا به شانه ها برسید. این کار را سه مرتبه تکرار کنید. سپس طرف دیگر گردن را به همین ترتیب مالش دهید در پایان سر را بر روی قسمت بالایی صندلی قرار دهید و به مدت ۲۰ ثانیه به گردنتان فشار وارد کنید. با این کار ماهیچه های جلو گردن هم که در طول کار دچارگرفتگی شده اند، آرام می شوند.